Priser inkl. moms
Några av våra varumärken

Englesson möbler
String hyllsystem
Bröderna Anderssons soffor
Bröderna Anderssons soffor
HansK möbler
Rowico möbler
Stolab möbler
Hilding sängar
Mavis möbler
Swedese möbler
Abstracta/Voice möbler
Horreds möbler
Carl Malmsten möbler
Torkelson möbler
SMD Design

VÄLJ KATEGORI  |  INSPIRATION  |  HISTORIA  » tillbaka

inspiration    
1/9/16

VÄLJA OCH KÖPA SOFFA – EN GUIDE

Att köpa en ny soffa kan ge ditt vardagsrum ett ordentligt lyft, men hur ska man tänka när man ska välja soffa? Valet av soffans modell, material och kvalitet påverkas av många olika faktorer. Provsitt, provligg och känn på lite olika soffor för att hitta din favorit.

 

OLIKA TRENDER

Trend 1. Mindre, nätta soffor med rena linjer, lägre sitthöjd och fastare sittkomfort.
Trend 2. Riktigt stora soffor med både en och två divaner så alla i familjen kan sitta bekvämt.
Trend 3. Avtagbar och utbytbar klädsel. Mönstrat och gärna med färg.
Trend 4. Nytillverkade soffor i Retro-stil

9 TIPS FÖR ATT VÄLJA RÄTT SOFFA:

 

 

 

VÄLJ SOFFA EFTER SYFTE OCH LIVSSITUATION

Innan du köper en soffa är det viktigt att tänka på vilket syfte den ska fylla i ditt hem och i ditt liv. Hur många ska kunna använda soffan samtidigt? Är du trångbodd? Ska soffan dubblera som säng? Har du småbarn då måste soffan kunna torkas av.

Ska det vara en finsoffa att samtala i eller ska det vara en soffa att slappa i framför tv:n? Om du främst vill kunna ligga ned bekvämt ska du fundera över hur djup soffan är. Här kan en divansoffa vara ett bra alternativ. Är det viktigt att sitta bekvämt tänk på sitthöjden och stoppningen. Vill du ha plymåer eller lösa ryggkuddar? Med lösa kuddar kan du flytta om kuddarna allt efter hur du vill använda soffan.

 

 
VILKEN STIL PÅ SOFFAN

Tänk igenom vilken inredningsstil du har hemma: klassisk, minimalistisk, elegant, personlig? Vilken färgskala? Vill du ha en soffa i lugna dova toner eller färgglada toner?  

 

OLIKA SOFFTYPER

Det finns olika typer av modeller på soffor, för olika typer av behov. Idag är divansoffor väldigt populära och finns i många storlekar och utföranden. Kanske är en U-soffa något för dig, en soffa med två divaner. Hörnsoffor är bra om ni ska sitta många i soffan samtidigt. Det finns också hörnsoffor med divan. Vill du kunna anpassa och bygga ut soffan så finns modulsoffor.

Om man inte har ett gästrum och ofta har övernattande gäster så kan en soffa med bäddfunktion vara ett bra alternativ. En bäddsoffa kan också vara ett bra alternativ för dig som bor litet och inte får plats med både soffa och säng. Idag finns många bäddsoffor som både ger en bekväm sits och sömn i många olika utseenden.

BÄDDSOFFOR | DIVANSOFFOR  | 2-SITS | 3-SITS | 4-SITS | SVÄNGDA | HÖRNSOFFOR



SOFFANS KVALITET

Ska ditt soffköp vara en långvarig investering är det bättre att köpa en soffa av hög kvalitet. I slutänden blir det ofta dyrare att köpa en billig soffa då den slits snabbare.

De delar du bör tänka på när du söker hög kvalitet är:

Stoppningen – Fjäder, dun eller kallskum? Soffans plymåer/kuddar har olika fyllning. Vill du ha en mjuk eller fast soffa? Den fasta soffan har oftast en sits med en kärna av kallskum som ger en stum sittkänsla, men behåller formen på kuddarna. Hållbarheten på sittdynor, mäts i volymvikt. Stoppningen bör ha en volymvikt på 30-35 kilo för att soffan ska ha en bra livslängd och hålla formen. Den mjuka soffan har ofta en stoppning av fjäder/dun som kräver mer skötsel då det måste regelbundet fluffas upp.

Tyget - Ull- och bomullstyger har bättre slitstyrka än linne och den bästa slitstyrkan har tyg med syntetblandning. Tygets styrka mäts i Martindale. Ju högre värde desto tåligare är tyget. Ett Martindale-värde på 15 000 - 25 000 är lämpligt för en soffa till hemmet men är inte allt. Ska soffan stå i solen så titta också på tygets ljusbeständighet som visas på en skala från 1- 5 där 5 är det högsta. Idag finns även intelligenta tyger som tex Efficiency tyg som innebär bl.a att det är hygieniskt och lätt att rengöra. En skinnklädd soffa är lätt att torka av och håller längre än en soffa klädd med tyg. Avtagbar klädsel och vändbara kuddar och plymåer ger en längre livslängd.

Stommen - En rejäl stomme med bra material ger soffan en längre livslängd. Soffan ska kännas stabil och tung.

 

 

 

AVTAGBAR KLÄDSEL?

En soffa med avtagbar klädsel har många fördelar. Det är smidigt att kunna tvätta klädseln då smuts och fläckar har en tendens att uppstå. Det gör det också enkelt att förnya soffan för dig som gillar omväxling. Ett nytt överdrag till soffan kan upplevas som en helt ny soffa.

JÄMFÖR DINA FAVORITER

När du har fått några favoriter så jämför dom på de viktiga delarna som komfort, kvalitet, pris och design.

 

 

TA HÄNSYN TILL BEFINTLIG MILJÖ

Glöm inte att mäta utrymmet där du vill ha din nya soffa för att se till att den får plats. Du vill kunna gå förbi och runt soffan utan större problem. Soffan ska också passa där du vill ha den. En alltför stor soffa i ett litet rum kan göra att rummet ser mindre ut än vad det är.

Glöm inte heller att ta hänsyn till ditt befintliga soffbord. Köper du en U-soffa så kanske inte ditt befintliga soffbord får plats mellan divanerna. Ett litet runt bord kan bli för litet till en stor soffa och så vidare. Glöm inte att höjden på bordet och sitthöjden på den nya soffan ska passa ihop.

Du kan också behöva mäta de utrymmen i bostaden där soffan ska bäras för att vara säker på att du får soffan till den uttänkta platsen. Glöm inte ytterdörren, hissen och eventuella trappor utanför.

SOFFBORD

 

 

GLÖM INTE DETALJERNA

Fotpall, nackstöd, kuddar och plädar kan vara bra att köpa till. De ger bättre komfort, större användningsområde och trevligare utseende. Vill du ha stöd för nacken ska du välja en soffa med högt ryggstöd alternativt komplettera med ett separat nackstöd.

Tänk också på soffans sitthöjd, det vill säga avståndet mellan golvet och sitsen, många soffor idag har låg sitthöjd. 

MATTOR | KUDDAR | NACKSTÖD | FOTPALL

PERSONALEN

Ta hjälp av personalen. De vet mycket mer än vad som står om sofforna och vilka passande modeller som finns, olika tyger, komfortval, tillval etc.

Välkommen in i butiken eller kontakta oss på info@tibergsmobler.se. Välkommen att prova vår tjänst: 
PERSONAL SHOPPER - 1 timme gratis inredningshjälp.


historia
sect-design
22/09/16
SECTO DESIGN LAMPOR

Allt började 1995, Tuula Jusélius letade efter en designer till hennes nya företag Secto Design, som skapade möbler av innovativt limträ. Jusélius mötte den nyutexaminerade arkitekten Seppe Koho och de båda visste på en gång att de var design själsfränder. De delade båda två en respekt för nordligt trä, skandinavisk design och professionell träbearbetning.

Efter ett tag märkte Jusélius att kunderna som köpte möbler från företaget klagade på att de inte kunde hitta lämpliga lampor som passade med möblerna. Det fanns helt enkelt inte några trälampor på marknaden - Koho fick uppdraget och resultatet blev Secto taklampa.

LANSERING AV EN TRÄLAMPA
Seppe Koho färdigställde de första prototyperna själv, som visade att det var möjligt att göra Secto lamporna. Att hitta en tillverkare för serieproduktion var dock svårare tills Jusélius och Koho hittade finsnickaren Heikki Saastamoinen. Han utvecklade en metod som tillät lamporna att serietillverkas för hand.

Lanseringen av en trälampa var inte helt lätt, en del förstod Secto lampans attraktionskraft på en gång men en del återförsäljare behövde överkomma sina fördomar. Men efter en tid tog Secto lampan fart och redan tidigt 2000-tal valde Secto Design att helt byta fokus. De slutade att tillverka möbler för att satsa helhjärtat på lampor och belysning.

secto-hantverk   secto-Tuula-Jusélius-Seppe-Koho   secto-7020  
Finskt hantverk   Tuula Jusélius & Seppe Koho   Secto 4220  

GLOBALT
Idag finns Secto Design lampor på många intressanta platser som till exempel på de finska ambassaderna i Brasilien, Pakistan och Kosovo, på American Express huvudkontor i Sydney, Australien, på Museum des Sciences Natur i Bruxelles, Belgien, i butiken på Museum of Modern Art i New York, USA etc. Man finns även på olika internationella flygplatser som Oslo Airport, Charles de Gaulle i Paris och Göteborg Landvetter Airport med flera.

Heikki Saastamoinens lilla verkstad växte till en fabrik och ett framträdande träbearbetningsnav har vuxit fram i området. Fler modeller skapades av Seppo Koho och det har genererat arbete för flera andra finska tillverkare. Sammantaget finns ett tjugotal partnerföretag och entreprenörer.

Secto Design lampor lockar inte bara vänner av design, utan tyvärr även imitatörer. De vackra skärmformerna har kopierats i lampor som tillverkats billigt av andra material. Secto Design har envist stått upp för sina lampor mot ökad kopiering. Man har litat på att deras kunder uppskattar kvaliteten på original Secto Design lampor och det fina arbetet från finska hantverkare.

Secto-blandat   secto-octo   secto-petite  
Secto Design   Octo 4240   Petite 4630  

PRODUKTIONEN
Secto Design lampskärmar är tillverkade av PEFC-certifierad, finsk björkfaner av högsta kvalitet som formpressas till ämnen. Dessa skärs sedan i lameller, som slipas och slutligen fogas samman med användandet av ringar av flygplansplywood. Lamellerna limmas och spikas till ringarna. Alla lampor färdigställs och kontrolleras sedan noggrant innan de skickas till sina destinationer. Allt arbete utförs i Finland.

Med deras tydliga och intressanta arkitektoniska former är Secto Designs lampor rymder i sig. Ljuskällan är dold inuti skärmen för att förhindra bländandet av betraktaren. Det varma ljuset som reflekteras från björken betonar rymden och skapar en inbjudande miljö.

MILJÖANSVAR
Secto Design lamporna är ursprungligen tänkt för energisparlampor och idag letar Secto Design aktivt efter nya, energisnåla ljuskällor såsom bästa möjliga lysdioder.

Björken i Secto Design lamporna tillverkas i mellersta Finland som transporteras bara korta sträckor. Under produktion har man ägnat uppmärksamhet på återvinning och sortering, som t.ex. sågspånen som används för att göra träpellets för uppvärmning av hus.

Som tillverkare av elektroniska produkter, ansvarar Secto Design för återvinning och avfallshantering av sina produkter i enlighet med EU:s WEEE-direktiv och lagstiftning av finska avfall. Secto Design är en medlem av SELT samfundet.

Secto 4200   Victo 4250   Kontro 6000   Secto 4220
farmor   Victo-4250   kontro-6000   Secto-4220

inspiration    
4/8/16

INRED HALLEN

Hallen är ofta bortglömd och nedprioriterad och förpassad till en plats där vi bara snabbt passerar. Men det är det första intrycket vi får när vi kommer och det sista när vi lämnar. Då vi spenderar en förhållandevis kort tid i den så varför inte låta kreativiteten flöda här? Här löper du minst risk att tröttna på inredningen och är det någonstans du får göra misstag så är det här.

När det kommer till hallförvaring ser utmaningarna lite olika ut beroende på hur stor plats du har. En stor hall kan vara en lika stor utmaning som en liten. Det bästa är att utgå från sitt eget förvaringsperspektiv. Behoven är oftast helt olika beroende på var man är i livet. Det som fungerar bra för någon som bor ensam fungerar oftast inte lika bra för en småbarnsfamilj. Tänk igenom vilka dina behov är och vad just du behöver i hallen. Vad bara måste du ha? Måste du t.ex. alltid titta dig i spegeln innan du går ska du naturligtvis prioritera en spegel i hallen. Detta tankesätt gäller i alla rum.

SATSA PÅ FÖRVARING

Förvaring är något som alla behöver men behöver anpassas efter dina behov. Förvaringen ska vara enkel och smidig för att du ska använda den.

Köp en byrå med många lådor eller korgar/lådor som du har på golvet eller hyllor för småsaker som vantar och mössor så att de inte bara slängs i en hög. Märk gärna upp dom med namn så var och en enkelt kan hitta sina saker.

Utnyttja hela höjden på väggen. Bygg på höjden och använd hyllor, häng upp korgar och krokar. Genom att utnyttja väggarna så får du plats med mycket mer. Genom att sätta upp krokar på en vägg (behöver inte ens vara en vägg i hallen) så får du plats med alla gästers ytterplagg utan att ta bort någon rymd i hallen.

Har du småbarn så sätt upp hängare, krokar och annan förvaring i rätt höjd så barnen själva kan klä av och på sig. 

Idag finns vackra hallmöbler för alla storlekar, tex så finns hatthyllor som inte är bredare än 21 cm eller hyllor som går att anpassa i bredd. 

BYRÅER | HALLMÖBLER



SATSA PÅ DETALJERNA

Låt kappan, väskan, finskorna eller andra favoriter som du är stolt över hänga framme. Förvaring kan också vara en snygg inredningsdetalj, som snygga boxar staplade på varandra för saker som du inte använder varje dag.

Ha en behållare, en liten skål, ask eller låda lättåtkomligt i hallen där du kan ha småsaker som t.ex. nycklar. Samlar du allt på samma ställe vet du alltid var du har dina saker.

Tänk på att inte alla är lika smidiga utan ha gärna en stol där man kan sitta ner och ta på sig skorna. Har du inte plats för det så finns det flera olika nedfällbara stolar eller ett nedfällbart fotstöd.

VÄGGPALL | FOTSTÖD | PALL/BÄNK



TÄNK PÅ LJUSET

Genomtänkt belysning är viktig för helhetsintrycket – både allmänt ljus och mysbelysning. Ju mörkare hall desto mer belysning krävs. Med bra belysning kan du ge den smala hallen ett helt annat utryck. Genom att belysa väggarna ger du rummet en bredd (och liv åt väggarna. Passa på att fyll dem med vackra ting!) Är hallen en korridor så belys slutet för att få rummet att kännas kortare. Kanske önskar du extra belysning vid spegeln som du kollar i innan du går ut?

BELYSNING 

 

VÅGA MÖBLERA

Bjud in till hallen! Gör rummet mer inbjudande genom att arbeta med textiler och möbler. Textil i form av matta och fåtölj med kudde mjukar upp intrycket.

När du har satsat på bra förvaring har du kankse plats över. Förläng vardagsrummet till hallen och skapa en sittgrupp om du har möjligheten. Inte bara blir det lättare att ta på skorna, utan hallen har blivit det nya finrummet. 

MATTOR | BÄNKAR | KUDDAR

TÄNK PÅ SÄSONGERNA

Ha bara framme rätt kläder för säsongen och ta bort alla vinterjackor och kängor när det inte är rätt säsong för dem. Ju mindre plagg, desto luftigare. Det blir också mycket roligare att plocka fram höstkappan när det är dags.

HALLMÖBLER


historia
carl-malmsten
14/7/16
CARL MALMSTEN

Carl Malmsten var en av 1900-talets mest kända och starkaste personligheter inom svensk design. Hans möbler har förnyat vårt sätt att inreda och idag, över 100 år senare, har vi honom att tacka för många vackra möbler som står i var mans hem.

Redan 28 år gammal vann Carl en tävling som innebar att han fick äran att designa möbler till Stockholms nya stadshus. Det blev startskottet på en lysande karriär som varade i många årtionden. I början av sin karriär gjorde han många prestigefulla uppdrag och möbler för de finare rummen men under den senare delen av hans karriär gjorde han även möbler för det enklare hemmet. Det är vissa av dessa som än idag får anses som några av våra största möbelklassiker som t.ex. pinnstolen Lilla Åland.

STARTEN PÅ EN DESIGN LEGEND
Han började sin karriär som snickarlärling varvat med självstudier och under en period praktik på ett arkitektkontor. Under 1914 framförde han i Svensk slöjdförenings tidskrift för första gången sin kritik mot det moderna samhällets industrialisering och urbanisering, vilka han menade förde till traditionslöshet och mänsklig rotlöshet - ett tema han ofta skulle återkomma till.

Hans möbelskapande tog fart runt samma period, dock i blygsam skala, med att tillverka möbler åt vänner och bekanta i sin en verkstad i sin mors våning på Östermalm. 1916 kliver Malmsten in i den svenska möbelhistorien och som okänd formgivare slår han igenom rejält genom att vinna både första och andra pris i en tävling om inredningar till det nyss uppförda Stockholms stadshus.

Tävlingen blev en vändpunkt både personligt och yrkesmässigt. Malmsten satte nu upp en egen verkstad där han skapade möbler där hantverket och formgivningen bar tydliga spår av svensk slöjdtradition och folkkonst, anpassade för den moderna människans behov. Något som skulle komma att bli det genomgående temat i hans liv. Influenserna från den svenska slöjdtraditionen kom till uttryck i hans möblers svängda linjer och deras utsmyckningar i form av intarsia, dekormåleri och snidade ornament. Tidigt bemästrade Malmsten konsten att ge sina möbler avsedda uttrycksformer och han skapade sina möbler med beställaren eller användaren i åtanke. Han hade ett mästerligt behärskat linjespel och proportionssinne.

”En från överklassen urspårad snickarlärling” karaktäriserade Carl Malmsten sig själv lite skämtsamt. Men karriären gick som på räls. Bland annat formgav han inredningen till Ulriksdals slott – som var stockholmarnas bröllopsgåva till kronprinsparet 1923. Han ritade även möbler till det nyligen uppförda Stockholms konserthus. Förutom att rita inredningar och möbler höll han dessutom i slöjdkurser vid Nääs slöjdseminarium och Sigtunaskolan. Han deltog i ett flertal utställningar i Sverige samt i världsutställningen i Paris 1925 där han tilldelades Grand Prix.

ulriksdal   weinbaum  
Ulriksdals slott 1923   Stockholms konserthus 1925  

INSPIRERAD AV ANDRA
Under 1910-talet lät Malmsten sig inspireras av den nationalromantik som var på modet, med förebilder bland annat i Carl och Karin Larssons Sundborn, samt i den engelska konsthantverksrörelsen Arts and Crafts, där William Morris var frontgestalt. Under 1920-talet influerade nyklassicismen, även kallad Swedish Grace, Malmsten till en striktare riktning, men han behöll det vänliga, mjukt rundade tilltal som blivit hans kännemärke.

KRITISK MOT FUNKTIONALISMEN
Han var mycket kritisk mot funktionalismens intåg i Sverige i början av 1930-talet och han tog kraftigt avstånd från den. Detta trots att han i sitt formgivningsarbete framför allt ägnade sig åt att skapa ting som anpassats efter sin funktion och den mänskliga kroppen. Kritiken var ömsesidig och funktionalisterna drog sig inte för att beskylla Malmsten för en hycklande och otidsenlig nationell traditionalism. Malmsten hade dittills mest framställt exklusiva möbler för samhällets övre skikt. Trots att Malmsten tog avstånd från 1930-talets funktionalism hade den utan tvekan visst inflytande på hans formspråk, som – särskilt sedan hans möbler kommit i industriell produktion – ytterligare förenklats.

Under 1930-talets början sjönk intresset för Malmstens möbler då funktionalismens möbler låt mer rätt i tiden. Det gjorde att den Malmstenska familjen hade det stundtals lite knapert. Men krisen var snart över och en rad lyckade utställningar följde, både i Sverige och internationellt. Malmstens firma kom även in i en expansiv period då han valt att låta ett antal utvalda snickerifabriker, så kallade nyckelverkstäder, tillverka hans möbler så att dessa skulle bli tillgängliga för fler. Carl Malmsten ställde höga krav på de snickeriverkstäder som skulle tillverka hans möbler.

1936 tilldelades han, 48 år gammal, professorstitel och var nu en hyllad och väletablerad möbelskapare. 

ritning-carl-malmsten   skänk-nyc   haga byrå  
Ritning till Waldorf Astoria NYC    Skänk till Waldorf Astoria NYC    Haga Byrå  

TEXTILDESIGN
Han hade också under sina verksamma år många kontakter i den textila världen. Han besökte flera av dåtidens stora väverier, som han ofta använde i sina inredningar. Han ritade även mönster till flera textiler som t.ex. Pilastrar 1947 och Raka rankor 1948. Fågel blå var från början ett tapetmönster men gjordes även om till möbeltyg. Allt efter som tiden gick så fick han dock så många och intensiva inredningsuppdrag att han inte hann att komponera några fler egna textiler.

TILLKOMSTEN AV LILLA ÅLAND
Det skedde under en kurs som Malmsten ledde på folkhögskolan på Åland 1939. En sommardag besökte Carl Malmsten med en grupp elever Finströms gamla kyrka på Åland. I sakristian såg de en serie sinsemellan olika pinnstolar. En av eleverna – Sven-Erik Fryklund - får i uppgift att mäta upp och rita av stolen och anpassa den till serieproduktion. Resultatet blir mycket lyckat och mästaren Malmsten är nästan nöjd. Han gör några mindre justeringar i elevens skiss och börjar sedan fabrikstillverka den. Lilla Åland blir genast en succé. På 1940-talet var relationen mellan mästare och elev hårt reglerad och för de flesta var det självklart att Malmsten skulle ha rätten till sin lärlings arbete.

"Chef och sekreterare, diva och bondtös, gracil ungmö och frodig matrona, klubbgubbe och idrottsman, högläsande farmor och sömmande ungmor, middagslurande fader och läxpluggande påg vill alla sitta olika och var för sig annorlunda när de arbetar, skriver, läser, äter, pratar och vilar"

TILLGÄNGLIG FÖR FLER
Han sägs bland annat ha sagt "Rationell serietillverkning får aldrig innebära något avkall på så överordnade mål som skönhet i formspråk och ändamålsenlighet", trots detta har många av hans möbelklassiker massproducerats för att kunna möta den stora efterfrågan.

På utställningen Röhsska Konstslöjdmuseet i Göteborg 1956 visades möbler för serieproduktion och då fick Malmstensmöblerna sitt genombrott för en bredare publik. Dessa möbler kom att tillverkas av ett urval av så kallade nyckelverkstäder och säljs till viss del fortfarande. Möbel-modellerna fick ofta för Malmsten typiska namn såsom Samsas, Hemmakväll, Herrgården, Lata Greven och Jättepaddan.

lillaåland   jättepaddan   fågel blå  
Lilla Åland   Jättepaddan   Fågel Blå Textil  

Malmsten hade en stark utstrålning och en sällsynt förmåga att inspirera, engagera och väcka lojalitet hos sina elever och medarbetare. Han talade sig ständigt varm för gemenskap och samarbete, men i praktiken bestämde han allt själv och lyssnade sällan på sin omgivning.

Av både sig själv och sina medhjälpare krävde Carl Malmsten en enorm arbetsprestation, från tidig morgon till sen kväll. Malmsten var kontroversiell, känd för sin frispråkighet och arbetsenergi, men också för sitt eldfängda humör, sin självupptagenhet och sin förmåga att kasta sig huvudstupa in i de mest utopiska projekt. När problem uppstod eller mästaren själv körde fast kom urladdningen som oftast drabbade den närmsta omgivningen med dunder och brak.

"Jag vill ju att folk ska trivas med det jag råkar göra"

Hans möbler står med sin enkla elegans och omsorg i materialval och tillverkning för god svensk formgivning och efterfrågas flitigt än i dag. I hans formspråk finns prov på såväl barock och rokoko som stram klassicism och blommande folklore. Hans verksamhet som formgivare sträckte sig över nära sextio år, men redan från första början kunde särdragen i hans skapande urskiljas: en uttrycksfull enkelhet, som tydligt bottnar i den svenska allmogemöbelns tradition, men som moderniserats och förfinats.

Klassiker genom åren har bland annat pinnstolen Lilla Åland, Vardags-serien, Samsas-serien, Släden satsbord och många, många mer, alla utförda med stor hantverksskicklighet och detaljomsorg.
Carl Malmstens kulturella arv förvaltas och vårdas idag av Stiftelsen Siv och Carl Malmstens Minne.

BAKGRUND:
Hans namn var egentligen Charley Per Henrik Malmsten och han föddes den 7 december 1888 i Stockholm, dog 13 augusti 1972 på Öland. Carl Malmsten kom från en högborgerlig Stockholms-miljö. Hans far Karl Malmsten var en framstående läkare och hans farfar Pehr Henrik Malmsten var en kunglig livmedikus. Malmstens mamma var dotter till grundaren av Grand Hôtel i Stockholm. Han hade en äldre bror, Roy, och en yngre syster, Margit. Barnen växte upp hos sin pappa efter en skilsmässa och träffade sällan sin mamma som gifte om sig och under en period bodde utomlands. Han gifte sig 1917 med läraren Siv Munthe och tillsammans fick de fem barn. Carl Malmsten var också farfar till författaren Bodil Malmsten.

Farmor   Häggbom   Lilla åland   Hemmakväll
farmor   häggbom   lila-åland   hemmakvöll


historia
cuero-butterfly
23/6/16
BUTTERFLY FÅTÖLJEN (MARIPOSA) 

Historian bakom stolen:


Den första Butterfly stolen designades i Buenos Aires i slutet av 30-talet. Juan Kurchan och Jorge Ferrari Hardoy, två unga arkitekter, återvände till Buenos Aires i slutet av 1930-talet efter ett antal år utomlands. Med sig hade de Antonio Bonet Castellana, en katalansk kollega och vän. Bonet, Kurchan och Ferrari hade träffats som assistenter i Le Corbusier Paris ateljé i Paris, och grundade tillsammans tankesmedjan Grupo Austral.

Mariposa, betyder fjäril på spanska och är
resultatet av ett försök att skapa en Butterfly
stol anpassad för moderna människan.

Tillsammans ville de skapa en modern version av "La Tripolina", en stol som utformades redan 1877. 
I december 1938 realiserades deras vision och deras variant av stolen stod klar. Massivt stål (12 mm) användes för ramen och sitsen tillverkades av tjockt, tungt läder. Lädersitsar var handgjorda av Cuatrini, en berömd sadelmakare som arbetade för det ledande polosadelmakeriet Rossi & Caruso. Den första designen bestod av två böjda rörformiga stålstänger och ett läderstycke som skapade en upphängd sits. Ramen av stolen var svartmålad och klädd i brunt läder. Stolen kallas ibland för BKF stolen, för Bonet-Kurchan-Ferrari, men i ett officiellt brev från företaget tillskrivs den primära designen till Ferrari-Hardoy, vilket är anledningen till att den också ibland kallas Hardoy stolen.

tripolina   ferrari-hardoy   weinbaum  
La tripolina   Ferrari-Hardoy (BKF)   Butterfly twin  

BKF stolen var en modern uppdatering av Paragon stolen som först gjordes för att användas som kampanjmöbler på 1860-talet. En senare version av designen var känd som "La Tripolina" stolen, en hopfällbar bärbar trästol som kom i början av 1900-talet. Designteamet designade stolen för ett hyreshus de ritade i Buenos Aires. Den 24 juli 1940 så visades stolen på den tredje Salon de Artistas Decoradores utställningen där den uppmärksammades av bl.a. Museum of Modern Art. På begäran av MoMAs designchef Edgar Kaufmann Jr skickade Hardoy 3 st förproduktions stolar till New York. Idag är en av dessa stolarna i MoMAs kollektioner, en annan är i Frank Lloyd Wrights hus Fallingwater som byggdes för familjen Kaufmann men ingen vet var den tredje stolen är idag.

Kaufmann ansåg att BKF var en av de "bästa ansträngningar av modern stoldesign" och förutspådde att det skulle bli mycket populär i USA. Likaså erkände Hans Knoll som ägde möbeltillverkningsföretaget Hans Knoll Furniture Company dess kommersiella potential och la till den till sitt företag 1947. Tillverkaren Knoll hade sedan produktionsrättigheter ända fram till 1951 då rättigheterna släpptes fria. Några år efter andra världskrigets slut färdigställdes en ny upplaga av design-trions stol. Det ursprungliga namnet "BKF" (de tre formgivarnas initialer) byttes med tiden till "The Butterfly Chair" eller "The Bat". Massproduktionen tog sen fart på 50- och 60-talen.

"bästa ansträngningar av modern stoldesign"

Baserat på designen från Bonet, Kurchan och Ferrari-Hardoy introducerade Bárbara Giménez Weinbaum år 2013 stolen Butterfly Twin. Den tvåsitsiga stolen plockar upp den harmoniska geometrin av den ursprungliga designen och belönades med den berömda red dot design utmärkelsen. 

Hardoy fortsatte vara en aktiv designer, arkitekt och stadsplanerare ända tills sin död men blev mest känd för sin ikoniska stoldesign.

Butterfly stolen är en av de mest kopierade stolarna i modern möbelhistoria. Tack vare Cuero Design, och deras mer än 25 år i läderindustrin, är den mytomspunna fåtöljen nu tillbaka under namnet "Mariposa" i nya versioner som nu produceras i Sverige. Idag tillverkas stolen av Pampa läder från Argentina. I Argentina finns det stora gräsmarker som täcker stora delar av landet och kallas "la Pampa", dessa fylls med stora boskapshjordar som livnär sig på vad naturen har att erbjuda. Hudar från dessa kor blir unikt, en karakteristisk tjockt läder, som bearbetas av skickliga sadelmakare och sedan används på Pampa Mariposa-stolar.

Mariposa Oak   Mariposa Polo   Mariposa Crude   Mariposa Black
mariposa-oak   mariposa-polo   mariposa-crude   mariposa-black


inspiration    
9/6/16

5 INREDNINGSTIPS

Våga mer! Inredning ska vara roligt och tänk inte för mycket utan kör på. Älskar du turkos? I så fall kanske du ska satsa på en hel soffa i turkos istället för bara en kudde i en grå soffa.

Snegla gärna på trender och inspireras av andras hem. Plocka lite här och där och sätt ihop din egen personliga mix som passar just dig och ditt hem. Försök skapa något spännande och oväntat i din inredning. Jobba med motsatser som blankt och matt, mjukt och hårt.

Nedan tipsar vi om inredning i fem områden i vårt hem. Varje område kommer vi i kommande artiklar ta upp mer i detalj.



MATPLATSEN

Matplatsen är en av de viktigaste platserna i ett hem och det är viktigt att utgå från vilka behov och krav man har på matplatsen.

Det finns många fina matgrupper på marknaden att välja på. För att få din personliga prägel på möbleringen runt matplatsen våga blanda stilar, modeller eller färger. Istället för att välja en matgrupp med stolar och bord från samma serie så får du en helt annan känsla och dynamik när du väljer olika stolar och bord.

Har du t.ex. en stor matgrupp i oljad ek så kan det räcka med att byta ut stolarna för ett mer intressant uttryck. Bryt av eken i bordet med svarta eller vita stolar i trä eller i plast. Satsa på ett bord i bra storlek och som är stilrent t.ex. Ekliden, Benson/Alison eller Boxx. Välj sedan stolar som kan sticka ut i sitt utseende som t.ex. Excelsa, Masters eller Ami.

MATBORD | MATSTOLAR



BELYSNING

För att få till den rätta känslan i ett rum krävs det bra och rätt belysning. Eftersom vi bor i ett land med långa mörka perioder har vi alla fördelar att ta vara belysningens möjligheter i vår inredning. Genom att jobba med flera och varierade belysningar skapar du ett mer harmonisk hem.

Satsa på fem till tio belysningspunkter i ett rum. Starta med det ljuset som du behöver för att t.ex. arbeta och läsa. Lägg sedan till stämningsljuset som skapar variation och gör rummet mer intressant. Blanda lampor med olika uttryck och placera dem i olika höjder på olika platser. Det kan vara i fönstret, på skänken eller på golvet. Titta på t.ex. Dolores som finns både som pendel och bordslampa, Bourgie bordlampa sticker ut i inredningen.

Sist sätter du allmänljuset med en taklampa som inte bara fungerar som en belysning utan också som en snygg inredningsdetalj som t ex Planet, Captain eller Love Dinner

BELYSNING



SOFFGRUPPEN

För ett mer intressant och personligt hem rekommenderar vi att våga blanda möbler runt din soffgrupp. Välj inte soffa och fåtöljer från samma serie för en enhetlighet utan välj en snygg och stilren soffa som bas som är skön att sitta eller ligga i.

Därefter kan du satsa på fåtöljer som sticker ut mer i färg eller utseende. Klassikern fladdermusen är populär igen och sticker ut i en stilren inredning, fårskinnsfåtöljer är lättplacerade och passar till alla typer av tygsoffor. Har du en gammal fåtölj så passa på och framhäv den tillsammans med en stilren, modern soffa.

SOFFOR | FÅTÖLJER

 

MATTAN

Storleken på mattan är helt avgörande för hur ett rum upplevs. En matta som är tillräckligt stor för att rymma hela sitt- eller matgruppen binder samman inredningen. Har du väl plats så snåla inte på mattstorleken. Ta till storleken så att soffan kan stå en del på mattan och även fåtöljerna till. Det blir ett mer samlat och generöst intryck.

Standardstorlekarna på mattor är 140×200, 170×240, 200×300 och 250×350. Det säljs mer och mer mattor i de större storlekarna nu än tidigare år. Har du en matta under matgruppen, och platsen finns, passa på att välja en matta stor nog att låtar stolarna stå på mattan även när de är utdragna. 

MATTOR


HALLEN

Hallen är det är det första intrycket när vi kommer och det sista när vi lämnar. Vi spenderar en förhållandevis kort tid i hallen så varför inte låta kreativiteten flöda här. Rummet kan annars lätt bli en bortglömd och nedprioriterad del av vårt hem.

Satsa på förvaring som ger rena ytor och var inte ljusskygg. Använd både allmänt ljus och stämningsbelysning. Ha gärna en stol/fåtölj om det får plats, det är både en snygg detalj och en praktisk möbel. Om inte platsen finns så kanske en hopfällbar pall som Zitti väggpall kan vara ett alternativ.

Lägg gärna in en matta för att mjuka upp intrycket. Det finns många olika typer av hatthängare, skohyllor och klädhängare som även passar in i den minsta hallen. Glöm inte en fin spegel som även gör att hallen ser större ut.

HALLMÖBLER


historia
bruno-mathsson
26/5/16
BRUNO MATHSSON

Bruno Mathsson anses av många vara den klarast lysande begåvningen när det gäller svensk möbelformgivning under 1900-talet. Kanske är det hans fokusering på att "sittandet ska vara organiskt och bekvämt", som har gett honom berömmelse. Själv uttryckte han saken så här: "Möbler ska tillverkas med sådan konst att sittandet i dem inte blir någon konst".

Bruno Mathsson föddes till snickare. Hans släkt var möbelsnickare sedan fem generationer tillbaka. Bruno började som lärling i sin fars firma efter skolan där han fick lära sig hantverket från grunden och utvecklade en gedigen träteknisk kunskap och en stark känsla för material och form. Vid sidan av det praktiska verkstadsarbetet målade och skulpterade han. Han läste också alla böcker om arkitektur och konst som han kunde komma över. Han fascinerades tidigt av de möjligheter som fanns i utvecklandet av möblernas form och funktion tillsammans med hög träteknisk kvalitet.

Funktionalismens idéer fångade hans själ.

År 1930 arrangerades en hantverks- och industriutställning i Värnamo. Karl Mathsson Möbelsnickeri ställde där ut en traditionell barockstol i bränd furu, ett arbete av Bruno Mathsson. Av Hantverksföreningen fick han ett resestipendium, vilket gav honom möjlighet att samma år åka till Stockholm för att bl a besöka Stockholmsutställningen. Stockholmsutställningen, som innebar funktionalismens genombrott i Sverige, blev en stor upplevelse för Bruno Mathsson. Trots att han såg på utställningen med en kritisk blick förstod han att något nytt höll på att växa fram och tillsammans med andra influenser ledde det sen fram till att han fann ett nytt, eget formspråk.

bruno-mathsson-grashoppan   bruno-mathsson-tidig-036   bruno-mathsson-skiss-036  
Gräshoppan   Tidig 036   Skiss 036  

"Gräshoppan", var den första i raden av hans stolar som revolutionerade sittkonsten. Den hade en böjd träram och här testade han för första gången att göra en sits av hängande sadelgjord. Stolen gjordes på beställning av Värnamo lasarett 1931. Men sittmöblerna stuvades snart undan på vinden – de föll varken personal eller patienter i smaken. Efter Bruno Mathssons framgång kom stolarna strax fram igen. Upphovsmannen gav sig dock inte. Under de följande åren ägnade sig Bruno Mathsson åt att noga utforska sittandets mekanik såväl praktiskt som teoretiskt. För att få fram en perfekt sittkurva satte han sig i snödrivor och studerade avtrycket i snön. Han experimenterade med en ny limteknik som gjorde det möjligt att använda sig av skiktlimmat trä på ett smidigare sätt. Det gjorde det möjligt att skapa en stark och tålig, men samtidigt smidig och graciös konstruktion. Detta arbete resulterade bl a i stolen som kom att kallas modell 036 som var uppbyggd med en sitt-ram av massivt trä som kläddes med en flätad sadelgjord samt ett böj-limmat underrede.

"Möbler ska tillverkas med sådan konst att
sittandet i dem inte blir någon konst".

Mot 1930-talets mitt fick han erbjudande om en separatutställning på Röhsska Konstslöjdsmuseet i Göteborg 1936. Utställningen gav honom en möjlighet att nå en större publik och blev en fullständig succé, folk strömmade till och innebar Bruno Mathsson genombrott i Sverige. Han inbjöds att vara med på världsutställningen i Paris året därpå och visade där sin säng Paris, som han erövrade ett Grand Prix för. Paris utställningen innebar den unga designerns genombrott över hela världen, bl a så beställde Museum of Modern Art i New York år 1939 stolar för en tillbyggnad av museet. Samma år fanns hans möbler representerade bl a på världsutställningen i New York samt Golden Gate-utställningen i San Francisco.

bruno-mathsson-paris   bruno-mathsson-sfexpo   bruno-mathsson-2  
Paris   Världsutställningen i San Fransisco   Bruno Mathsson  

Faktum var att Bruno Mathsson redan nu, endast 30 år gammal, var i god färd med att etablera sig internationellt där flera avtal skrevs för tillverkning på licens. Andra världskrigets utbrott hindrade dock vidare expansion. Efter en trög start på 1940-talet kom affärerna så småningom åter i rullning. Vid det här laget så bestod Mathssons möbelkollektion, förutom ett antal stolsmodeller, även av olika bord och en vilsäng. Han tog bland annat fram nya varianter av den vilstol som han tidigare haft i produktion, och gav den både armstöd och fotstöd samt namnet "Pernilla" – efter DN-journalisten Pernilla Tunberger som 1943 besökt honom för en intervju. Den klassiska fåtöljen Eva formgavs av Bruno Mathsson 1941 i samma anda, den har sitsdelen av massivt trä samt armstöd och underrede av böj limmat trä.

Från mitten av 1940-talet och i över ett decennium framåt kom han att främst ägna sig åt att rita och bygga hus som resulterade i de berömda glashusen.

Bruno Mathsson var en särpräglad konstnär,
egensinnig, småländskt envis och klurig.

Under 1960-talet återvände Bruno Mathsson till möbelskapandet, vilket resulterade i en stor rad fantastiska möbler i både trä och stål. 1965 kom Designklassikern Jetson 66 är en som är en vridbar fåtölj med återgångsmekanism. Nedan ses fåtöljen med tillhörande pall och läsbordet 66. Tillsammans med den danska matematikern Piet Hein utvecklade han sen det klassiska Superellipsbordet och Spännbenet 1964. Det revolutionerande spännbenet ger bordsskivan en lätt och "svävande" karaktär. På bilden ses en modern Superellips tillsammans med stolarna BM65.

Bruno Mathsson var nu erkänd över hela världen. Några av de många utmärkelser han har fått är Prins Eugens guldmedalj (1965), Riddare av Kungliga Vasaorden (1967), medlem i The Royal Society of Art, London (1978) samt tilldelad professors titel av svenska regeringen (1981).

bruno-mathsson-hus   bruno-mathsson-superellips   bruno-mathsson-minister  
Arkitektritat av Bruno    Superellips   Minister  

Efter en hjärtattack 1976 fick Bruno Mathsson en pacemaker inopererad och 1979 drabbades han av Parkinsons sjukdom. Han arbetade dock vidare och när han avled 1988, 81 år gammal, lämnade han efter sig ett mycket rikt kulturarv. Hans möbler framstår som evigt unga, de betraktas både som konst och som bruksföremål. Samtidigt som de ställs ut på museum uppfattas de som moderna, fräscha och funktionella av dagens människor. Alla Bruno Mathssons möbler tillverkas enligt beprövad hantverkstradition med noga utvalda material. Tillsammans med högt ställda krav på tillverkningen innebär detta att möblerna har en betydande livslängd. De renoveras ofta istället för att kasseras och går ofta i arv från generation till generation.

Bruno Mathsson var en särpräglad konstnär, egensinnig, småländskt envis och klurig. Han levde med och för sin konst och tycktes aldrig förtröttas i sin iver att skapa nya möbler för en ny tid. År 1986 lämnade den sista möbeln Bruno Mathssons ritbord, fåtöljen Minister.

Pernilla   Eva   Jetson   036
bruno-mathsson-pernilla   bruno-mathsson-eva   bruno-mathsson-jetson   bruno-mathsson-036


inspiration    
12/5/16

TV-HÖRNAN

Idag vill man kanske inte alltid att TV'n ska vara utgångspunkten vid en möblering i vardags- och teverummet. Ofta vill man istället ha en mysig soffhörna som bjuder in till samvaro men även där det finns möjlighet att slappna av framför en bra film.

Det finns några som har fördelen att både ha ett TV-rum och ett vardagsrum och har då inte denna utmaning på samma sätt. Ett vardagsrum utan TV kan man lättare möblera för att det ska användas för samvaro med vänner och familj. Hela möbleringen behöver då inte anpassas efter hur TV'n är placerad.

Här följer 7 tips för att få bort fokus från TV-skärmen:

TAVELVÄGGEN

Ett smart och effektivt sätt att låta TV'n smälta in i inredningen är att göra en fin tavelvägg ovanför och runt hela skärmen. Häng upp olika inramade tavlor, fotografier och teckningar i olika storlekar och färger. Tavlorna med olika motiv och mönster sprider ut sig på väggen och får bort det stora fokus som annars lätt blir på TV'n.


”Häng upp olika inramade tavlor, fotografier och teckningar ”

 

GÖM DEN BLAND BÖCKER

TV'n kan också döljas genom att platsbygga en fin bokhylla runt om. Genom att platsbygga en hylla kan du få ditt hyllsystem helt efter din smak. Kanske är du en Nurmela, String eller föredrar den danska serien ABC Reoler. Kombinationerna och varianterna är oändliga.

OCH HYLLOR

Man kan montera TV'n på väggen med ett sideboard under som då blir fritt att dekorera. Ovanför TV'n kan man ha några bokhyllerader lika långa som sideboardet där man placerar tex böcker eller prydnadssaker. Skärmen blir då som inbyggd i din egen designade "bokhylla".

FÖRVILLA ÖGAT

Förvilla ögat genom att måla väggen i en nyans så TV'n smälter in på ett naturligt sätt. En svartmålad panel bakom en svart TV kan kamouflera din apparat på ett effektivt sätt. Här ser ni ett färglatt exempel där man har målat i en rosa färg ovanför tvn, för att ytterligare förvilla blicken.
Bild lånad från Beckers.se

ETT GAMMALT SKÅP

Gör om ett gammalt skåp till förvaring för TV'n, där man enkelt stänger dörrarna för skärmen när man tittat klart. Tips! Glöm inte av insidan i skåpet, tapetsera eller måla i en härlig kulör.

”För en snyggare tvbänk förhöjer den möblerade känslan…”

 

 6 SKJUTVÄGG

Man kan dölja TV'n med en skjutvägg som fungerar som tavla eller en hel fondvägg. Motivet är helt upp till dig.

RAMA IN 

Varför inte rama in TV'n? Dagens skärmar är i dag så platta att de kan tolkas för en tavla. Köp en vacker ram och gör TV'n till rummets vackraste pryl. Här kan du hitta en bra steg-för-steg guide för att bygga din egen tv ram! 

Bild från allthingsthrifty.com


historia
24/4/16
KARTELL

Kartell är en designbyrå som grundades av ingenjören Giulio Castelli redan 1949 i Italien. Företaget strävar efter att producera möbler som sammanför funktionalitet och estetik. Deras design visar känslan av den tid de designats men ändå lyckats förbli samtida. Kartell är idag en av de främsta symbolerna för italiensk design över hela världen med många designikoner i sitt sortiment som t.ex. Bourgie, Pop, Bubble, FL/Y, Componibili, Masters, Louis Ghost.

Inledningsvis producerade företaget biltillbehör i plast, bland annat tillverkade de takräcken för Fiat. De har också tillverkat hushållsartiklar, laboratorieutrustning och lampor. När Claudio Luti tog över företaget år 1988 utökades möbeltillverkningen markant och man började även samarbeta med utomstående designers.

    brunstad_mobler  
1950   1967   1970  

Idag samarbetar företaget med de mest prestigefyllda internationella designers, bland annat Ron Arad, Anna Castelli Ferrieri, Michele De Lucchi, Vico Magistretti, Enzo Mari, Alberto Meda, Philippe Starck, Patricia Urquiola, Maarten Van Severen och Tokujin Yoshioka. Dessa samarbeten har gjort Kartell till det stora internationella företag som det är idag. Kartell har under årens gång vunnit många berömda globala utmärkelser bl.a. det prestigefyllda priset Compasso d'Oro hela nio gånger.

Colour, irony, transparency, unique shapes and a play of the senses all come together to make unique pieces.

Den internationella berömmelse kom först 1972 då Kartell deltog i en utställning på Museum of Modern Art i New York som tillägnades inredning tillverkad i Italien. De produkter som då presenteras är fortfarande en del av museets permanenta samling. Företaget har också genomfört samarbeten med bl.a. Barbie år 2009, då de båda företagen fyllde jämnt, Kartell 60 år och Barbie 50 år.

Kartells produkter känns omedelbart igen, man leker med färg, transparens, ironi och unika former som tillsammans ger helt unika produkter. De är lätt att känna igen genom de känslor de förmedlar, hållbarhet och obestridda kvalitet. Den pågående utvecklingen i användningen av plast och experimenterande med nya tekniker och processer är grundläggande för Kartell, som alltid har strävat efter att förnya sin funktionella prestanda och estetiska kvaliteter av sina produkter.

Förutom att vara praktisk och funktionella, är deras plast också sensuell och förändrar radikalt uppfattningen av en plastprodukt från att vara ett rent funktionell föremål till en veritabel lyxartikel. Kartell know-how består av att man driver innovation till gränsen och det gör det möjligt för designers att uttrycka sin kreativitet med nya tekniker och material för att skapa riktiga "industriella revolutioner" i hemmet.

    brunstad_mobler  


inspiration    
14/4/16

SNART ÄR DET SOMMAR & TID FÖR GÄSTER

I sommartider brukar vi resa runt och besöka våra nära och kära. Här är 10 tips hur du bäst tar hand om dina gäster och gör vistelsen så trevlig som möjligt. Gästerna ska både känna sig välkomna, att de har en egen plats och att det finns allt de behöver så de slipper fråga sina värdar 100 gånger efter saker de glömt.

VI BÖRJAR MED DET VIKTIGA – SOVPLATSEN

Har du ett rum enbart för gäster är det fantastiskt, i dessa rum är ofta en stor säng rummets mittpunkt. Hos oss hittar ni sängar för alla, här finns sängar från Hildning och här ser ni delar av vårt nya sortiment av sängar från vår Outlet. Behövs det extra sovplatser är Lisa familjesäng ett mycket bra och platsbesparande alternativ som effektivt utnyttjar golvytan.

Inget gästrum? – Inget problem! Kanske är gästutrymmet en del av ett kontor eller vardagsrum, då är en bäddsoffa ett bra alternativ. I vårt sortiment finns många varianter av bäddsoffor och dagbäddar, allt från nätta dagbäddar till härliga soffor där man kan krypa upp hela familjen. - Glöm inte att provsova i ditt nya gästrum!

GE GÄSTERNA PLATS FÖR SINA SAKER

En byrå, hylla, eller en nätt garderob med plats för dina gästers kläder och saker. Bor du trångt kan en pall eller stol fungera lika bra! Krokar och hängare tar också väl hand om dina gästers tillhörigheter och frigör golvyta.

BAGAGEHYLLA

Kan låta konstigt i ett hem, men är en uppskattad funktion då alla kanske inte vill lägga sin resväska på sängen. Erbjud därför gärna en plats att packa upp på.

OMBONAT FÖR GÄSTERNA

Se till att gästerna har sköna sängkläder och handdukar tillgängligt. Extra filtar är också bra att ha framme, samt en snygg inrednings detalj. En skön ombonande matta och en spegel är också viktiga detaljer.

NÅGOT ATT LÄSA I

Lämna framme lite tidningar och reseguider för dina gäster att bläddra i. Det kommer inspirera dem att gå på sightseeing eller något att koppla av med efter en dags äventyr!

 

DELA MED DIG AV WIFI

Lämna koden till ditt internet i rummet på ett stiligt sätt, så att dina gäster enkelt kan ansluta själva. (för vem orkar egentligen att upprepa den koden hela tiden?) Vill ni skriva ut en egen mall klicka på bilderna bredvid!
Foto: eleganceandenchantment & almostmakesperfect

BRA BELYSNING

Se till att det finns bra belysning i gästrummet, både i tak och punktbelysning. Ibland är det skönt att kunna läsa utan att störa andra i rummet.

SLADDAR

Laddare av alla dess slag är alltid aktuellt. Se därför till att ha bra med uttag till gästernas förfogande.

GE DEM EN NYCKEL

Ge dina gäster en nyckel så att de kan komma och gå som de vill utan att känna sig som inkräktare.

10 TILL SIST

Ha kul med ditt gästrum, trivs du där så kommer dina gäster garanterat trivas!


historia
31/3/16
STRING®

Vissa ting blir så starkt förknippade med en tid att de blir tidlösa. Detta gäller i hög grad för Nisse Strinnings hylla som designades redan 1949. Denna lilla enkla hylla med sina tunna gallergavlar har blivit en av 1900-talets främsta designikoner. String® är lätt att montera, hyllplanen går lätt att flytta, den är stabil och den går att bygga ut i alla riktningar. Fiffig, föränderlig och flexibel. Det är Stringhyllan!

Arkitekten Nisse Strinning, född 8 december 1917 i Kramfors, började sin karriär genom att i ett elevarbete uppfinna en disktorknings-lösning. Detta var en tid, långt innan diskmaskinen, där torka disk var ett eget projekt i sig. Nisse förstod att det behövdes ett lättskött och praktiskt diskställ och med ståltråd skapades diskhyllan Elfa.

Stringhyllans födelse var ett par år senare, år 1949. Bonniers Folkbibliotek annonserade en tävling där de sökte en bokhylla som skulle vara billig, enkel att skicka, lätt att montera och sätta upp. En sådan hylla hade länge funnits i Nisse Strinnings tankar och tävlingen blev en orsak att gå till verket. Tillsammans med sin fru Kajsa skickade man in ett bidrag som var en vidareutveckling av diskhyllan Elfa. Det kom bidrag från hela världen och givetvis vann han första pris. Efter att den förevisats på H55-utställningen i Helsingborg kom den att bli en enorm försäljningssuccé. Senare utvecklades serien från att ha varit vägghängande till att också få en golvstående modell med bland annat skåp, arbetsskivor och tidningshylla.


"Inget är för oansenligt för att inte kunna bli bättre. Så skulle man kunna sammanfatta Nisse Strinnings syn på livet. I honom förenas uppfinnarens krav på funktion med estetens känsla för proportioner och detaljer." – String.se


År 1952 bildade Nisse de två företagen String Design AB och Swedish Design AB. Nisse fick flera utmärkelser för sin design bl.a. tilldelas han både 1993 och 1999 "Klassikerpriset - Utmärkt Svenskform". Flera kopior började också figurera på marknaden, 1961 stämde String ett flertal leverantörer och tog därefter patent på hyllan.

String tillverkas i många modeller och många olika delar designades under Nisses livstid. Hans sista verk blev den populära String Pocket som designades 2005. Nisse Strinning dog 89 år gammal 2006.

    brunstad_mobler  

swedese, 2141

brunstad, 2068

tibergs, 2139

swedeses, 2030

bröderna, 2724

järnforsen, 2988

interface, 3097

englesson, 3113

hjort, 3127

dienne, 3919

carl, 4122

bellus, 4125

selva, 4283

skalma, 4501

vilmers, 4711

sits, 5685

conform, 6283

furninova, 6484

Design & funktion DINA VAL Copyright © Tibergs Möbler 2012-2016

* PRISGARANTI INNEBÄR ATT OM DU HITTAR SAMMA PRODUKT TILL ETT LÄGRE ORDINARIE PRIS NÅGON ANNANSTANS FÅR DU MELLANSKILLNADEN TILLBAKA. DETTA GÄLLER UNDER SAMMA FÖRUTSÄTTNINGAR UPP TILL EN MÅNAD EFTER BESTÄLLNING. (LÄS MER UNDER KUNDSERVICE.)
**FRAKTFRITT GÄLLER WEBORDRAR. FRAKTFRITT GÄLLER EJ VAROR UR VÅRT OUTLETSORTIMENT, REAVAROR OCH VAROR FRÅN VÅR UTSTÄLLNING. FÖR OUTLETVAROR, REAVAROR OCH UTSTÄLLNINGSVAROR ÄR DET ENDAST HÄMTNING I BUTIKEN ALT. BETALLEVERANS INOM STORGÖTEBORG. (LÄS MER UNDER KUNDSERVICE).

Välkommen till Tibergs Möbler och Interiör på nätet och i centrala Göteborg. Soffor, sängar, fåtöljer, matbord, soffbord, hatthyllor, bäddsoffor online.